Menu

Giva Wheels B.V.
De Hemeltjes 18
5051 JR Goirle
Nederland
Getoonde prijzen zijn inclusief 21% BTW.
GiVa Wheels B.V. is niet gelieerd aan enig automerk.
Winterbanden

Winterbanden hebben een speciaal rubbercompound dat geoptimaliseerd is voor temperaturen onder de 7 graden. Daarnaast is het profiel geoptimaliseerd voor winterse omstandigheden. Naast kwalitatief goede winterbanden zijn er nog een aantal elementen van belang om veilig de winter door te komen.

De belangrijkste vuistregel waardoor men kan onthouden wanneer de winterbanden gemonteerd moeten worden is de 7°C regel. Dit is normaal gesproken in de periode van oktober tot maart. Wanneer de temperatuur onder de 7 graden zakt wordt het rubber van de zomerbanden harder, waardoor de grip vermindert. Bij lagere temperaturen presteren winterbanden vele malen beter, waardoor de remweg korter wordt.

Door de speciale samenstelling van het rubber bij winterbanden blijven deze bij koude temperaturen flexibel en elastisch, in tegenstelling tot zomerbanden. Hierdoor heeft de band meer grip op sneeuw, nat wegdek en beijzelde wegen. Door het speciale profiel met extra lamellen wordt water en sneeuw beter afgevoerd dan bij een zomerband. Hierdoor heeft de band meer grip en wordt de remweg aanzienlijk korter zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. Ook zorgt het voor een hoger rijcomfort en een kleinere kans op aquaplaning.

Op winterbanden staat vaak een aparte codering, namelijk M+S. Dit staat voor modder en sneeuw. Het grove profiel zorgt er voor dat de band zijn grip houdt onder de slechtste omstandigheden. Zomerbanden kunnen ook voorzien zijn van deze aanduiding, maar hebben dan niet de specifieke eigenschappen van een winterband.

Een winterband dient altijd voorzien te zijn van het sneeuwvloksymbool. Dit geeft aan dat het een winterband is, die voldoet aan de minimale eisen op besneeuwd wegdek.

Het is aanbevolen om de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar hoger aan te houden dan die van zomerbanden. De bandenspanning moet altijd gemeten worden op koude banden. Bij gebruik van de auto stijgt de temperatuur van de banden. Hierdoor zal tijdens het rijden de bandenspanning oplopen. Omdat de temperaturen in de winter lager zijn, is het verstandig om een hogere bandenspanning aan te houden. De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje van de auto of aan de binnenkant van de benzineklep.

De juiste bandenspanning bij autobanden en winterbanden brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • - Goede rijprestaties en comfort
  • - Minder slijtage
  • - Minder brandstofverbruik
  • - Veiliger rijden

Bij een te hoge of te lage bandenspanning gaan de prestaties van banden achteruit. Het contact met de het wegdek wordt slechter en zorgt voor minder grip. De banden zullen minder goed in staat zijn om onregelmatigheden van het wegdek op te vangen. Bij een foutieve bandenspanning wordt de rolweerstand hoger en zal het brandstofverbruik toenemen. Daarom dient de bandenspanning bij winterbanden ook goed gecontroleerd te worden. Het is verstandig om de bandenspanning om de 2 weken te controleren om te zorgen dat je altijd op de juiste bandenspanning rijdt. Controleer dan ook meteen de reserveband.

In welke Europese landen zijn winterbanden verplicht?

Binnen de Europese landen gelden er verschillende regels voor winterbanden. In het ene land zijn winterbanden verplicht, in het andere land weer niet. Daarnaast zijn er nog uitzonderingen zoals winterbandenplicht in verschillende tijdperiodes, bij winterse omstandigheden of wordt het aangegeven met borden langs de weg wanneer winterbanden verplicht zijn. In het geval van verplichting bij winterse omstandigheden gaat het om sneeuw, ijzel of gladheid.

Winterbanden moeten in ieder geval in elk land een minimale profieldiepte hebben van 4mm. Indien dit niet het geval is, dan zijn de lamellen weggesleten waardoor de band de specifieke winterse eigenschappen verliest. Winterbanden zijn niet alleen voor uw eigen veiligheid. Ook kunt u in sommige landen aansprakelijk worden gesteld voor schade als u betrokken raakt bij een ongeluk en niet beschikt over winterbanden.

Winterbanden
  • verplicht
  • geen verplichting
  • verplicht bij bord
  • Andere pagina's

    Bandenmaat

    Op de zijkant van een band staat enorm veel belangrijke informatie. Het aflezen van de bandenmaat is gemakkelijk. Het begrijpen van deze bandenmaat en de ernst hiervan is echter nog niet zo eenvoudig. Veel mensen weten dan ook niet precies hoe ze de bandenmaat moeten lezen. De bandenmaat van een autoband bestaat uit een combinatie van drie getallen, te weten hoogte, breedte en inchmaat. De maten van uw autoband zijn mede gebaseerd op de maten va

    Snelheidscodering

    De snelheidsindex of speedindex geeft aan voor welke maximumsnelheid de band geschikt is. Het is wettelijk voorgeschreven dat de banden die u onder uw auto monteert een snelheidsindex moeten hebben overeenkomstig de mogelijke maximumsnelheid van uw voertuig. Het is verboden om met banden met een te lage snelheidsindex te rijden. Uiteraard is het toegestaan om met banden te rijden die een hogere snelheidsindex hebben dan voorgeschreven. De snelhe

    Load index

    De laadindex ofwel loadindex van een autoband is een internationaal erkende standaard die vast legt wat het maximum gewicht is dat een band kan dragen. Men mag de banden nooit meer belasten dan de loadindex vermeldt op de zijkant van de band. De loadindex van een autoband wordt op beide zijden van de band weergegeven. Daar de loadindex internationaal gestandaardiseerd is, wordt dit niet aangeduid in kilo. Engelsen en Amerikanen maken immers gebr

    Datum (DOT) code

    Elke autoband is voorzien van een zogenaamd DOT codering. DOT is de afkorting van US Department of Transport; het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit departement heeft een aantal eisen vastgelegd waaraan een autoband moet voldoen. Die hebben te maken met slijtage van het profiel, tractie en het bestand zijn tegen hoge en lage temperaturen. De DOT-aanduiding is enigszins vergelijkbaar met de Europese E4 codering. Alleen ligt bij

    Bandenspanning

    De bandenspanning dient bij normaal gebruik om de vier weken gecontroleerd te worden. Bij intensiever gebruik (bijvoorbeeld voor een lange rit, een hoge snelheid of een zware lading) is het het beste dat u de bandenspanning geregeld controleert. In een bandenspanningstabel ziet u per automerk-, model en bandenmaat welke bandenspanning de juiste is. Vaak is deze te vinden in de handleiding van uw auto of op een sticker aan de binnenkant van uw ta

    Zomerbanden

    Het is een mogelijkheid om het hele jaar te rijden op zomerbanden als het gebruik van het voertuig en het klimaat van het gebied waar u zich bevindt dat toestaat. Een zomerband verliest zijn eigenschappen als het kwik onder de 7 graden daalt. Dit betekent dat een zomerband onder winterse omstandigheden (nat en koud) minder goed of zelfs slecht zal presteren. Niettemin presteert een zomerband op droog wegdek met hogere temperaturen super en heeft

    Runflat banden

    Steeds meer nieuwe auto's worden uitgerust met RunFlat-banden. Op deze banden kunt u dus met een lekke band nog minstens 80 kilometer doorrijden. Ook als er weinig of helemaal geen bandenspanning meer is. U hoeft niet bang te zijn voor het verliezen van controle over uw auto of voor het verwisselen van de band aan de kant van een drukke snelweg. Run-flat tires zijn bekend onder diverse benamingen en afkortingen, waarvan de zelfsteunende band het
    Vandaag Open van 09:00 tot 18:00!