Over SuperMetal
In 2003 zijn de oprichters Byron, Steve en Greg vol enthousiasme begonnen met de verkoop van velgen. Een jaar later betrokken ze hun eerste pand, niet de grootste met 1000 vierkante meter, maar groot genoeg om het kantoor, de montagelijn en de voorraadruimte in te richten. In dat jaar werden ze de Britse distributeur voor enkele vooraanstaande Duitse wielproducenten in Europa, namelijk Ronal en Borbet. Deze merken stonden bekend om hun kwaliteit en strenge testnormen, wat later de basis zou vormen voor SuperMetal.
Op een koude ochtend in januari 2013 namen ze het besluit om hun eigen merk velgen te lanceren. Ze wilden dat elk wiel dat ze produceerden uniek zou zijn, naadloos zou passen op voertuigen als originele wielen, innovatieve ontwerpen en technologie zou bevatten, volledige TÜV-goedkeuring en ABE-certificering voor de Duitse markt zou hebben, en er beter uit zou zien dan al het andere.
De weg naar het worden van een velgenfabrikant was lang. Ze bezaten de ontwerp- en technische vaardigheden en bouwden gedurende de 11 jaar dat ze in de industrie werkten een netwerk van technische partners op. Deze partners waren wereldleiders met dezelfde toewijding aan kwaliteit en tests als zij. Om de beste wielen te produceren, moesten ze samenwerken met de beste fabrieken en een grondige selectieprocedure doorlopen. Uiteindelijk vonden ze een groep fabrieken verspreid over de wereld die hen zou helpen bij het ontwikkelen van hun eigen technologieën en die beschikten over de meest vooraanstaande goedkeuringen en accreditaties, waaronder TÜV-goedkeuring.
TÜV-tests en goedkeuring waren cruciaal voor al hun producten. Naast typegoedkeuring, die als enige Europese certificering kon bevestigen dat hun wielen aan de EU-regelgeving voldeden, zou het een van hun unieke verkoopargumenten worden. In het begin leek het onmogelijk, aangezien een Brits velgenbedrijf nog nooit eerder een Duitse typegoedkeuring had verkregen vanuit het Verenigd Koninkrijk. Het zou jaren van inspanning vergen voordat ze die status zouden bereiken. Ze besefte al snel dat TÜV-tests en goedkeuring geld kostten. Na de merkgoedkeuring moesten ze aanzienlijke investeringen doen, niet alleen in de ontwerpfase, maar ook in het goedkeuringsproces. Maar dat hield hen niet tegen, want ze wisten precies hoe ze hun wielen wilden hebben.
In januari 2015 behaalden ze eindelijk hun eerste volledige TÜV- en KBA-goedkeuring. Hiermee konden ze aan de wereld laten zien dat hun wielen aan de hoogste normen voldeden. Het was een veelvoorkomend probleem dat Britse velgenfabrikanten zelf het draagvermogen van hun wielen konden bepalen zonder externe testen, vaak met vage termen zoals "Load Rated" of "Van Rated". Samen met andere Europese merken konden zij nu betrouwbare TÜV-geteste gewichtsbelastingen en voertuiggoedkeuringen voor hun wielen leveren.
Terwijl ze snel nieuwe ontwerpen produceerden, concentreerden ze zich op innovatie en technologische vooruitgang in de velgenindustrie. Ze introduceerden hun ecoFEA-proces, dat nog steeds evolueert. Dit proces gebruikte engineering en simulatie om spaakprofielen te verfijnen voor maximale gewichtsbesparing en sterkte, wat resulteerde in maximale efficiëntie. Ze begonnen ook met het ontwikkelen van lichte velgen met ruimte voor elektrische wielmotoren, in samenwerking met toonaangevende motortechnologiebedrijven. Andere innovaties omvatten hun Multelox-proces, waarbij meerkleurige wielen werden gecreëerd door middel van elektroforesebehandelingen, en hun Bi-forming proces, dat elementen van gesmede wielen combineerde met CNC-bewerkingen voor unieke ontwerpen.
Naarmate hun ontwerp- en technische capaciteiten bekend werden, ontvingen ze opdrachten voor verschillende designprojecten, waarbij ze wielen ontwierpen en soms prototypes maakten voor speciale voertuigen of fabrikantvereisten. Ze begonnen de aandacht te trekken van gespecialiseerde marktsegmenten, waaronder militaire voertuigen en luxe auto's, waarbij ze hun technologieën en flexibele service inzetten om wielen te ontwikkelen die aan extreme eisen voldeden.
Met een assortiment goedgekeurde wielen, waaronder één ECE-wiel, begonnen ze in 2019 hun wielen te verkopen in Duitsland en heel Europa. Het feit dat Duitse consumenten en groothandelaren Britse wielen met Duitse goedkeuring konden aanbieden, was een eye-opener. Ze werden steeds meer opgemerkt door autofabrikanten in het Verenigd Koninkrijk en Europa, omdat hun wielen voldeden aan al hun typegoedkeuringseisen. Ze begonnen hun wielen te leveren aan camperfabrikanten, voertuigfabrikanten en bouwers, en nu produceren ze wielen voor enkele van de grootste voertuigfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk, zowel als originele als aftermarket opties. In 2019 werd hun Trident-wiel zelfs het eerste 20-inch wiel dat beschikbaar was bij VW UK voor de
Volkswagen Transporter.